Stichting Mzee Kambee helpt kansarme Maasai kinderen in het dorp Nadanya in Tanzania naar school te gaan.

Maasai zijn nomadische veeboeren. Zij geloven rotsvast dat alle koeien op de wereld hun gegeven werden door Ngai (God). Zij trekken er constant op uit met hun kudden op zoek naar vers gras en water. De kinderen helpen vaak mee om het vee te hoeden en dit is een van de redenen waarom onderwijs geen hoge prioriteit heeft in deze gemeenschap. Schoolgeld voor de middelbare school of collegegeld voor een beroepsopleiding is maar door weinig families op te brengen. Het uithuwelijken van een dochter levert daarentegen een bruidsschat op van zo’n 15 koeien voor de ouders van het meisje. Net als in de andere Afrikaanse landen hebben veel kinderen die nu de schoolgaande leeftijd hebben een of beide ouders verloren tijdens de AIDS epidemie eind jaren 90. Ook deze kinderen hebben weinig tot geen kans op onderwijs.

Door onderwijs voor juist deze kinderen te financieren worden hun kansen op werk en inkomsten vergroot maar ook de kansen op kindhuwelijken verkleind. Zolang de meisjes op school zitten worden zij niet uitgehuwelijkt.

Onze visie is dat kinderen hun leven lang profijt hebben van onderwijs. Onderwijs geeft kennis over en toegang tot een gezonder leven. Investeren in de kinderen van nu is ook investeren in de gezinnen die zij zelf zullen stichten en een investering in de toekomst van een prachtig land.

In Nederland gaat ieder kind naar school. In landen zoals Tanzania is dat voor de meeste kinderen helaas nog niet zo vanzelfsprekend. In 2015 hebben 193 wereldleiders zich verbonden aan 17 Global Goals om tussen nu en 2030 de wereldwijde armoede en ongelijkheid uit te bannen, klimaatverandering tegen te gaan en een welvarend en vreedzaam bestaan voor iedereen te creëren. Een van de Global Goals is iedereen naar school! Stichting Mzee Kambee onderschrijft dit en draagt hier op eigen wijze een steentje aan bij.

“Education is the most powerful weapon which you can use to change the world”. Nelson Mandela